Art. 1 Partidul Naţional Liberal este persoană juridică de drept public şi îşi desfăşoară activitatea pe întreg teritoriul României, în conformitate cu normele Constituţiei, ale Legii partidelor politice, Legii electorale şi ale prevederilor prezentului Statut.
Art. 2 Denumirea integrală a partidului este Partidul Naţional Liberal iar denumirea prescurtată este PNL.
Semnul permanent al partidului este săgeata în pătrat sub care se află prescurtarea PNL.
Semnul electoral al partidului este identic cu semnul permanent.
Culorile partidului sunt albastru şi galben. Drapelul partidului este galben, în centru fiind plasat semnul permanent.
Reprezentarea grafică a semnului permanent este parte integrantă a prezentului Statut.
Delegaţia Permanentă poate modifica, între congrese, semnul permanent şi semnul electoral, în condiţiile legii.
Delegaţia Permanentă poate modifica, între congrese, culorile şi drapelul partidului.
Art. 3 Sediul central al Partidului Naţional Liberal este în Bucureşti, Bd. Aviatorilor 86, Sectorul 1.
Adresa sediului central poate fi schimbată numai prin hotărârea Delegaţiei Permanente.
Art. 4 Prezentul Statut al Partidului Naţional Liberal conţine principii şi norme obligatorii pentru toate organizaţiile şi pentru toţi membrii partidului. Statutul este adoptat şi poate fi modificat numai de Congresul partidului.
Regulamentul de aplicare a Statutului conţine proceduri care se adoptă şi se modifică numai de către Delegaţia Permanentă.
Art. 5 Partidul Naţional Liberal promovează valorile şi interesele naţionale, apărarea drepturilor individului şi ale familiei, protecţia, garantarea, consolidarea şi extinderea proprietăţii private, schimbul liber de valori economice şi culturale, accesul liber şi egal la educaţie, pluralismul politic şi consolidarea sistemului democratic şi a securităţii naţionale. În activitatea sa, Partidul Naţional Liberal urmăreşte numai obiective politice.
Art. 6 Partidul Naţional Liberal este un partid liberal, membru al Partidului Liberal, Democrat şi Reformator European şi al Internaţionalei Liberale. Partidul Naţional Liberal îşi asumă tradiţia şi istoria sa, reprezentarea ideilor şi valorilor dreptei democratice româneşti.
În conformitate cu programul său politic, Partidul Naţional Liberal îşi propune, conform principiului tradiţional "prin noi înşine", precum şi valorilor democraţiei liberale şi ale capitalismului, următoarele obiective politice prioritare:
Art. 7 În realizarea obiectivelor sale, Partidul Naţional Liberal desfăşoară următoarele activităţi:
Art. 8 Poate fi membru al Partidului Naţional Liberal orice persoană care a împlinit vârsta de 18 ani, fără nici o discriminare, în următoarele condiţii:
Art. 9 Dobândirea calităţii de membru al Partidului Naţional Liberal se face în temeiul hotărârii de validare a Biroului Permanent Teritorial pe baza unei cereri adresate preşedintelui organizaţiei locale în raza căreia domiciliază, îşi are reşedinţa sau îşi desfăşoară activitatea solicitantul şi aprobată de Biroul Permanent Local respectiv, conform art. 39 lit. i).
O persoană nu poate face parte decât dintr-o singură organizaţie a partidului.
În cazul transferului unui membru dintr-o organizaţie în alta acesta se realizează în baza unei notificări scrise adresată celor doua organizaţii. Aceste prevederi se aplică şi în cazul transferului dintr-o organizaţie locală într-o filială teritorială de sector al municipiului Bucureşti sau în cazul transferului între două filiale teritoriale de sector al municipiului Bucureşti.
În cazul fuziunilor, persoana care a fost luată în evidenţă ca membru PNL pe baza transferului documentelor şi prin semnarea fişei de evidenţă în termen de 90 de zile de la aprobarea fuziunii îşi păstrează vechimea dobândită prin înscrierea în partidul din care a făcut parte anterior.
Art. 10 Pentru merite deosebite, pentru devotament şi abnegaţie în activitatea îndelungată desfăşurată în partid sau pentru promovarea concepţiilor liberale, se poate atribui demnitatea de membru de onoare unor persoane din ţară sau din străinătate, având cetăţenie română, indiferent dacă sunt sau nu membri ai Partidului Naţional Liberal.
Pentru modul deosebit în care a condus partidul, a acţionat pentru înfăptuirea programului politic, pentru respectarea statutului şi pentru unitatea şi prestigiul partidului se poate atribui demnitatea de preşedinte de onoare al Partidului Naţional Liberal persoanei care a îndeplinit cel puţin două mandate în această funcţie.
Propunerea privind atribuirea înaltelor demnităţi prevăzute la alin. 1 şi 2 se face de către Comitetul Executiv sau de către Comitetele Executive Teritoriale şi se aprobă de Consiliul Reprezentanţilor Naţionali.
Preşedintele de onoare este membru de drept al Delegaţiei Permanente şi participa cu drept de vot consultativ la şedinţele Comitetului Executiv.
Preşedinte Fondator - 1990 este membru de drept al Delegaţiei Permanente şi participa cu drept de vot consultativ la şedinţele Comitetului Executiv.
Art. 11 Membrii Partidului Naţional Liberal au următoarele drepturi:
Orice limitare a acestor drepturi, în afara celor legale şi statutare, este interzisă şi atrage răspunderea disciplinară a celor ce se fac vinovaţi de ea.
Art. 12 Nici un membru al Partidului Naţional Liberal nu poate îndeplini două funcţii de conducere în partid în acelaşi timp. Se consideră funcţii de conducere cea de preşedinte şi cea de vicepreşedinte al organismelor de conducere ale partidului la toate nivelurile.
Membri Curţii de Onoare şi Arbitraj şi ai Comisiei Centrale de Cenzori nu pot face parte din nici un organism de conducere din PNL.
Membri Biroului Permanent Central şi Birourilor Permanente Teritoriale nu pot fi în acelaşi timp şi preşedinţi sau vicepreşedinţi ai vreunui organism de conducere din PNL.
Funcţia de preşedinte al organismelor de conducere ale partidului, la toate nivelurile, nu poate fi îndeplinită decât pentru cel mult două mandate succesive, sau trei mandate alternative, începând cu cei aleşi pe baza statutului adoptat la Congresul ordinar din 2001.
Art. 13 Membrii Partidului Naţional Liberal au următoarele obligaţii:
Art. 14 Calitatea de membru al Partidului Naţional Liberal se pierde prin:
Art. 15 Membrii Partidului Naţional Liberal pot demisiona în orice moment, cu efect imediat.
Înscrierea în alt partid politic se asimilează demisiei, cu acelaşi efect.
Art. 16 Membri Partidului Naţional Liberal pot fi sancţionaţi prin excludere sau prin aplicarea altor măsuri disciplinare conform Statutului.
Art. 17 Sancţiunea excluderii unui membru din Partidul Naţional Liberal, se aplică în una din următoarele situaţii:
Art. 18 Sancţiunea excluderii se propune şi se hotărăşte astfel:
Art. 19 În cazul săvârşirii unor abateri mai puţin grave decât cele prevăzute în art. 17 din Statut, se pot hotărî ca sancţiuni următoarele măsuri disciplinare:
Măsura suspendării din funcţie şi/sau din calitatea de membru PNL se poate lua şi în cazul trimiterii în judecată penală, pe durata procesului.
Măsurile disciplinare enumerate la alin. 1 şi 2 sunt de competenţa organismelor prevăzute la art. 18 din Statut.
Art. 20 Se socotesc abateri mai puţin grave decât cele prevăzute de art. 17 din Statut şi se sancţionează cu luarea de măsuri disciplinare:
Art. 21 Organismele de conducere care pot hotărî sancţiuni se pot sesiza şi din oficiu.
Procedura de aplicare şi contestare a sancţiunilor se face potrivit Regulamentului de aplicare a Statutului.
Contestarea sancţiunilor de către orice membru al partidului se poate face potrivit Regulamentului de aplicare a Statutului.
Art. 22 Orice persoană care a fost exclusă poate face cerere de reînscriere în Partidul Naţional Liberal, în condiţiile prevăzute în art. 9 din Statut, după trecerea unei perioade de minimum un an de la excluderea sa.
Art. 23 Partidul Naţional Liberal este organizat şi funcţionează pe întreg teritoriul ţării, la nivel local, judeţean sau de sector al municipiului Bucureşti şi la nivel naţional.
Art. 24 Membrii Partidului Naţional Liberal sunt grupaţi pe criterii teritoriale în:
Art. 25 Organizaţiile la nivelul secţiilor de votare se pot constitui dacă au cel puţin 5 membri.
Organizaţiile de cartier se pot constitui dacă au cel puţin 9 membri.
Organizaţiile comunale se pot constitui dacă au cel puţin 15 membri şi organizaţii în cel puţin două treimi din numărul secţiilor de votare de pe teritoriul comunei.
Organizaţiile orăşeneşti, se pot constitui dacă au cel puţin 51 de membri şi organizaţii pe secţie de votare/cartier în cel puţin două treimi din numărul acestora.
Organizaţiile municipale se pot constitui dacă au cel puţin 91 de membri şi organizaţii pe secţie de votare/cartier în cel puţin două treimi din numărul acestora.
Art. 26 Filialele teritoriale se constituie dacă au cel puţin 300 de membri.
Filialele teritoriale judeţene se constituie dacă au cel puţin 10 organizaţii locale.
Art. 27 La nivelul municipiului Bucureşti funcţionează un Consiliu de Coordonare. Organizarea şi funcţionarea acestuia vor fi stabilite printr-un Regulament aprobat de Delegaţia Permanentă a partidului.
Consiliul de Coordonare este format din 9 membri şi are următoarea structură:
Preşedintele şi vicepreşedinţii Consiliului de Coordonare sunt aleşi de către Conferinţa municipiului Bucureşti.
În Consiliul de Coordonare al municipiului Bucureşti hotărârile se iau cu o majoritate de 6 voturi.
La şedinţele Consiliului de Coordonare participă, cu drept de vot consultativ, consilierii municipali, primarul şi/sau viceprimarii municipiului, prefectul şi/sau subprefecţii, parlamentarii în exerciţiu, preşedintele TNL şi OFL pe municipiul Bucureşti şi preşedintele Clubului Studenţesc Liberal Bucureşti.
Art. 28 Consiliul de Coordonare al municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
Art. 29 La nivelul fiecărei filiale teritoriale, Biroul Permanent constituie o structură a Tineretului Naţional Liberal, compusă din membri PNL care nu au împlinit vârsta de 30 de ani şi care este coordonată de către Biroul Permanent Teritorial. Unde este cazul, se constituie şi structuri ale TNL la nivel local coordonate de către Birourile Permanente Locale.
Membrii TNL care au împlinit vârsta de 30 de ani în timpul exercitării unei funcţii într-un organism de conducere al TNL, la orice nivel, pot activa în cadrul TNL până la încheierea mandatului respectiv.
În centrele universitare se înfiinţează cluburi studenţeşti în coordonarea Birourilor Permanente Teritoriale. În municipiul Bucureşti, Clubul Studenţesc Liberal se află în coordonarea Consiliului de Coordonare al municipiului Bucureşti.
Organizarea şi funcţionarea acestor structuri se vor stabili printr-un Regulament aprobat de către Delegaţia Permanentă.
Art. 30 La nivelul fiecărei filiale teritoriale, Birourile Permanente constituie organizaţii ale femeilor liberale.
Organizarea şi funcţionarea acestor structuri se vor stabili printr-un regulament aprobat de către Delegaţia Permanentă a partidului.
Art. 31 La nivel local şi teritorial, Birourile Permanente pot organiza structuri de membri ai Partidului Naţional Liberal care să se ocupe de probleme specifice unor anumite categorii sociale sau profesionale - oameni de afaceri, cadre didactice, pensionari şi altele.
Organizarea şi funcţionarea acestor structuri se vor stabili printr-un regulament aprobat de către Delegaţia Permanentă.
Art. 32 Organizaţiile locale - comunale, orăşeneşti sau municipale - ale Partidului Naţional Liberal au următoarele obiective:
Art. 33 Organizaţiile locale ale Partidul Naţional Liberal au următoarele organisme de conducere:
Art. 34 Adunarea Generală a membrilor organizaţiei locale se întruneşte cel puţin o dată pe an şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea Biroului Permanent Local, a Biroului Permanent Teritorial sau din proprie iniţiativă la cererea a peste jumătate din numărul membrilor organizaţiei.
În orice situaţie deosebită - cum ar fi alegeri anticipate, Congres Extraordinar, alianţe sau fuziuni, iniţiative politice de interes naţional major - Biroul Permanent Local este obligat să informeze şi să consulte Adunarea Generală a membrilor.
Art. 35 Adunarea Generală a membrilor organizaţiei locale are următoarele atribuţii:
Adunarea Generala este organism deliberativ.
Art. 36 Biroul Permanent al organizaţiei secţiei de votare este format din 3 membri şi 2 supleanţi cu următoarea structură: preşedinte, vicepreşedinte, secretar.
Biroul Permanent al organizaţiei de cartier este format din 5 membri şi 2 supleanţi cu structura: preşedinte, vicepreşedinte, secretar, 2 membri.
Biroul Permanent comunal este format din 7 membri şi doi supleanţi cu următoarea structură: preşedinte, vicepreşedinte, secretar-trezorier şi 4 membri.
Biroul Permanent orăşenesc este format din 9 membri şi 2 membri supleanţi, cu următoarea structură: preşedinte, 2 vicepreşedinţi, secretar-trezorier şi 5 membri.
Biroul Permanent municipal este format din 11 membri şi 2 membri supleanţi, cu următoarea structură: preşedinte, 3 vicepreşedinţi, secretar-trezorier şi 5 membri.
Biroul Permanent municipal din municipiile reşedinţă de judeţ este format din 15 membri şi 2 supleanţi, cu următoarea structură: preşedinte, 4 vicepreşedinţi, secretar-trezorier şi 9 membri.
Art. 37 Birourile Permanente Locale la nivelul secţiilor de votare şi al cartierului sunt alese de adunarea generală a membrilor la nivelul respectiv şi se întrunesc o dată pe lună şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedinţilor, a Biroului Permanent Local sau la cererea a peste jumătate din numărul membrilor lor.
Birourile Permanente Locale comunale, orăşeneşti şi municipale se întrunesc de două ori pe lună şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedinţilor, a Biroului Permanent Teritorial sau la cererea a peste jumătate din numărul membrilor lor.
Biroul Permanent Local al municipiului reşedinţă de judeţ se întruneşte săptămânal şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedinţilor, a Biroului Permanent Teritorial sau la cererea a peste jumătate din numărul membrilor lor.
Art. 38 La şedinţele Birourilor Permanente Locale comunale, orăşeneşti şi municipale participă, cu drept de vot consultativ: membrii supleanţi, primarul, viceprimarul, consilierii locali în exerciţiu, precum şi preşedinta OFL la nivel local.
Preşedintele TNL este membru de drept al Biroului Permanent Local.
La şedinţele Birourilor Permanente Locale pot participa şi membri ai organizaţiei cu acceptul preşedintelui.
Art. 39 Biroul Permanent Local are următoarele atribuţii:
Preşedintele Biroului Permanent Local este preşedintele organizaţiei şi reprezintă partidul în relaţiile oficiale în zona lui de activitate, prezidează şedinţele Biroului Permanent Local şi ale Adunării Generale şi participă la şedinţele Delegaţiei Permanente Judeţene, pe care o informează permanent cu privire la activitatea sau la evenimentele petrecute în organizaţia pe care o conduce.
Art. 40 Organismele de conducere ale Partidului Naţional Liberal la nivel judeţean şi al sectoarelor municipiului Bucureşti sunt următoarele:
La nivelul municipiului Bucureşti funcţionează Conferinţa municipală şi Consiliul de Coordonare.
Art. 41 Conferinţa filialei judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti este compusă din:
Art. 42 Conferinţa filialei teritoriale, respectiv a municipiului Bucureşti se întruneşte o dată la doi ani şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea Biroului Permanent Teritorial, respectiv a Consiliului de Coordonare a municipiului Bucureşti, sau la cererea a mai mult de jumătate din numărul organizaţiilor locale, respectiv a mai mult de jumătate din filialele de sector, ori la decizia Comitetului Executiv.
Art. 43 Conferinţa filialei teritoriale are următoarele atribuţii de conducere:
Conferinţa municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
Art. 44 Delegaţia Permanentă Teritorială este compusă din:
Art. 45 Delegaţia Permanentă Teritorială se întruneşte o dată pe trimestru şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui filialei teritoriale, fie pe baza hotărârii Biroului Permanent Teritorial, fie la cererea a peste jumătate din numărul membrilor săi.
Art. 46 Delegaţia Permanentă Teritorială are următoarele atribuţii:
Art. 47 Comitetul Executiv Teritorial este organismul de conducere la nivel judeţean sau de sector al municipiului Bucureşti şi este format din:
Art. 48 Comitetul Executiv Teritorial se întruneşte de două ori pe lună şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau la cererea a peste jumătate din numărul membrilor săi.
La şedinţe pot participa, cu drept de vot consultativ, membrii supleanţi şi parlamentari, prefectul şi subprefectul pentru judeţe, preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, primarii, viceprimarii de sector al municipiului Bucureşti şi preşedinta OFL, invitaţi de preşedinte.
Art. 49 Comitetul Executiv Teritorial are următoarele atribuţii:
Pe lângă atribuţiile enumerate la aliniatul 1 al acestui articol, Comitetul Executiv Judeţean are următoarele atribuţii specifice:
Pe lângă atribuţiile enumerate la aliniatul 1 al acestui articol, Comitetul Executiv de sector are următoarele atribuţii specifice:
Art. 50 Biroul Permanent Teritorial este organismul de conducere executiv la nivel de judeţ sau de sector al municipiului Bucureşti şi este format din preşedinte, 9 membri şi 2 membri supleanţi aleşi în conformitate cu prevederile art.43 lit d. cu următoare structură:
Art. 51 Biroul Permanent Teritorial asigură conducerea curentă a filialei, se întruneşte săptămânal sau de ori de câte ori este nevoie la convocarea preşedintelui.
Art. 52 Biroul Permanent Teritorial are următoarele atribuţii:
Pe lângă atribuţiile enumerate la alineatul 1 al acestui articol Biroul Permanent Judeţean are următoarele atribuţii:
Pe lângă atribuţiile enumerate la alineatul 1 al acestui articol Biroul Permanent de Sector are următoarele atribuţii:
Art. 53 Preşedintele filialei teritoriale reprezintă partidul în relaţiile oficiale din zona lui de activitate. Preşedintele filialei teritoriale este de drept şi preşedintele Biroului Permanent Teritorial şi al Comitetului Teritorial şi are următoarele atribuţii specifice:
Art. 54 Organismele de conducere ale Partidului Naţional Liberal la nivel naţional sunt:
Forul de dezbatere al Partidului Naţional Liberal la nivel naţional este Consiliul Reprezentanţilor Naţionali.
Art. 55 Congresul este forul suprem de conducere şi decizie, la nivel naţional, al Partidului Naţional Liberal şi se compune din:
Art. 56 Congresul
ordinar se întruneşte o dată la patru ani.
Congresul extraordinar se întruneşte ori de câte ori este nevoie în condiţiile
prevăzute de prezentul statut.
Art. 57 Convocarea Congresului se face de către Delegaţia Permanentă, fie la cererea Biroului Permanent Central, fie la cererea a mai mult de jumătate din Delegaţiile Permanente Teritoriale. Delegaţia Permanentă stabileşte data, locul, ordinea de zi, precum şi numărul şi norma de reprezentare a delegaţilor membrilor filialelor teritoriale.
Pentru Congresul ordinar, convocarea se face cu cel puţin 60 de zile, iar pentru Congresul extraordinar, cu cel puţin 30 de zile înainte de data fixată pentru ţinerea Congresului.
Norma de reprezentare se stabileşte în funcţie de numărul membrilor filialelor teritoriale, potrivit prevederilor Legii partidelor politice, precum şi în funcţie de rezultatele obţinute la alegerile locale şi parlamentare. Ponderea în norma de reprezentare a rezultatelor obţinute la alegerile locale şi parlamentare va fi de cel puţin două treimi.
Art. 58 Congresul este legal constituit dacă mai mult de două treimi din numărul delegaţilor sunt prezenţi.
Art. 59 Lucrările Congresului sunt deschise de către Preşedintele PNL, care prezintă ordinea de zi spre aprobare.
Documentele prezentate Congresului sunt supuse dezbaterii şi aprobării prin vot.
În cazul în care Congresul este convocat şi pentru alegeri, Comitetul Executiv îşi depune mandatul, iar până la alegerea noului preşedinte, lucrările Congresului vor fi conduse în continuare de către un prezidiu format din trei membri şi patru secretari aleşi de către delegaţii la Congres.
După alegerea preşedintelui, acesta va prelua conducerea lucrărilor Congresului, asistat de membrii prezidiului şi de secretari.
Art. 60 Secretarii vor întocmi procese-verbale ale dezbaterilor şi hotărârilor, care devin documentele oficiale ale Congresului.
Procesele-verbale şi hotărârile Congresului vor fi semnate de către preşedintele ales al partidului, membrii prezidiului şi secretari.
Art. 61 Congresul partidului are următoarele atribuţii:
Art. 62 Delegaţia Permanentă exercită conducerea partidului dintre congrese şi este compusă din:
Au drept de vot consultativ membrii supleanţi ai Comitetului Executiv şi ai Biroului Permanent Central şi secretarii executivi.
Art. 63 Delegaţia Permanentă se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea Preşedintelui PNL, a Biroului Permanent Central sau a peste jumătate din numărul membrilor acesteia.
Art. 64 Delegaţia Permanentă are următoarele atribuţii:
Art. 65 Comitetul Executiv se reuneşte de două ori pe lună şi este format din:
La şedinţele Comitetului Executiv participă cu drept de vot consultativ: preşedintele de onoare, preşedintele fondator 1990, preşedintele Senatului PNL, liderii grupurilor parlamentare, preşedintele TNL, preşedinta OFL, secretarul general PNL şi miniştrii PNL
Art. 66 Comitetul Executiv are următoarele atribuţii:
Art. 67 Biroul Permanent Central se întruneşte săptămânal şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui, asigură conducerea curentă a partidului şi este alcătuit din preşedinte, 13 membri titulari dintre care 5 vicepreşedinţi şi 3 membri supleanţi, aleşi în conformitate cu prevederile art. 60 lit. b.
La şedinţele Biroului Permanent Central participă, cu drept de vot consultativ, Secretarul General PNL.
Art. 68 Biroul Permanent Central are următoarele atribuţii:
Art. 69 Consiliul Reprezentanţilor Naţionali este forul de dezbatere al Partidului Naţional Liberal la nivel naţional, se reuneşte anual sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui, a Biroului Permanent Central sau a peste jumătate din membrii săi, şi compune din:
Art. 70 Consiliul Reprezentanţilor Naţionali are următoarele atribuţii:
Art. 71 Consiliul Reprezentanţilor Naţionali se organizează şi funcţionează prin comisii permanente de specialitate constituite:
Comisiile constituite pe criterii sociale au ca scop reprezentarea şi promovarea intereselor categoriei sociale respective, încurajarea şi coordonarea activităţilor organizate de acestea, întocmirea de rapoarte şi iniţiative legislative în favoarea acestora.
Comisiile constituite pe criterii profesionale elaborează politicile sectoriale şi politicile publice pe domenii de interes major, pentru exprimarea opţiunilor şi soluţiilor propuse de PNL.
Numărul, denumirea şi competenţa comisiilor vor fi definitivate în termen de 60 de zile de la congres, la prima reuniune a Consiliului Reprezentanţilor Naţionali.
Comisiile îşi aleg preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi raportorul, alegerile fiind validate de Consiliul Reprezentanţilor Naţionali.
Art. 72 Preşedintele Partidului Naţional Liberal este garantul înfăptuirii Programului politic, al respectării şi aplicării Statutului şi al păstrării unităţii şi prestigiului partidului.
Art. 73 Preşedintele partidului exercită conducerea şi coordonează activitatea organismelor la nivel naţional, având următoarele atribuţii:
Dacă funcţia de preşedinte devine vacantă sau preşedintele este în imposibilitate de a-şi exercita funcţia, interimatul se asigură de către unul dintre vicepreşedinţi, desemnat de Biroul Permanent Central.
Art. 74 Vicepreşedinţii şi membrii Comitetului Executiv au responsabilităţi pe domenii, stabilite de preşedintele partidului.
Art. 75 Secretarul General asigură comunicarea dintre organismele de conducere la nivel central şi filialele teritoriale, asigură gestiunea patrimoniului partidului, răspunde de sistemul informaţional şi de aparatul de lucru.
Art. 76 În activitatea sa, Secretarul General va fi ajutat de Secretari Generali Adjuncţi numiţi de Biroul Permanent Central la propunerea Secretarului General.
Numărul şi atribuţiile acestora se vor stabili printr-un regulament de organizare şi funcţionare a Secretariatului General, aprobat de către Biroul Permanent Central.
Secretarul General şi Secretarii Generali Adjuncţi nu pot ocupa nici o altă funcţie într-un organism de conducere din partid.
Art. 77 Secretarul General participă la şedinţele Comitetului Executiv cu drept de vot consultativ.
Secretarul General ţine evidenţa, comunică şi urmăreşte îndeplinirea deciziilor Comitetului Executiv şi ale Biroului Permanent Central şi se subordonează acestuia.
Art. 78 Prin regulamente de organizare şi funcţionare se constituie la nivel naţional următoarele structuri:
Art. 79 Senatul partidului este un organism consultativ al preşedintelui cu privire la păstrarea şi continuarea tradiţiilor şi la dezvoltarea concepţiilor liberale şi lucrează în conformitate cu Regulamentul aprobat de Delegaţia Permanentă.
Preşedintele Senatului Partidului este membru de drept al Delegaţiei Permanente şi participă cu drept de vot consultativ la şedinţele Comitetului Executiv.
Art. 80 Curtea de Onoare şi Arbitraj este instanţa supremă a partidului având atribuţii privind:
Pot fi alese în Curtea de Onoare şi Arbitraj persoane care au cel puţin 5 ani prezenţă continuă în partid şi care nu fac parte din nici o altă structură de conducere.
Activitatea Curţii de Onoare şi Arbitraj se desfăşoară pe baza Regulamentului aprobat de Delegaţia Permanentă.
Deciziile Curţii de Onoare şi Arbitraj, precum şi deciziile Consiliilor de Arbitraj Teritoriale rămase definitive sunt obligatorii pentru toţi membrii PNL, precum şi pentru toate organismele de conducere ale partidului. Aceste decizii se pun în executare de către organismele de conducere alese ale PNL.
Art. 81 Comisia Centrală de Cenzori are atribuţii de verificare a gestiunii partidului şi lucrează pe baza unui Regulament aprobat de Delegaţia Permanentă a partidului.
Art. 82 Comisia de Etica avizează la cererea Biroului Permanent Central asupra candidaturilor propuse pentru alegerile parlamentare şi pentru funcţiile în Guvern şi în administraţia publică centrală. Comisia de Etica se alcătuieşte şi funcţionează în conformitate cu Regulamentul aprobat de Delegaţia Permanentă.
Art. 83 Biroul Permanent Naţional al Tineretului Naţional Liberal conduce şi coordonează activitatea specifică a structurilor de tineret constituite la nivelul filialelor teritoriale, pe baza unui Regulament aprobat de Delegaţia Permanentă a partidului.
Art. 84 Regulamentele de organizare şi funcţionare ale structurilor partidului se elaborează ca proiecte de către structurile respective şi se înaintea spre aprobare Delegaţiei Permanente prin intermediul Secretariatului General.
Art. 85 Şedinţele organismelor de conducere ale partidului la nivel naţional şi al filialelor teritoriale sunt constituite statutar dacă la ele participă peste jumătate din numărul membrilor ce le compun.
Art. 86 Adunările Generale ale membrilor organizaţiilor comunale, orăşeneşti şi municipale sunt constituite statutar dacă la ele participă peste jumătate din numărul total al membrilor aflaţi în evidenţă la prima convocare, şi cu orice prezenţă la cea de a doua convocare.
La aceste adunări generale au drept de vot numai membri cu o vechime de cel puţin trei luni în partid şi cu cotizaţiile achitate la zi. Prin excepţie, la adunările generale de constituire a unor organizaţii noi au drept de vot toţi membri acelei organizaţii care participă la adunarea generală.
Data limită pentru comunicarea numărului de membri se stabileşte de Comitetul Executiv.
Art. 87 Vechimea minimă necesară pentru a candida într-o structură de conducere la nivel local este de şase luni. Biroul Permanent Judeţean poate acorda derogări.
Vechimea minimă necesară pentru a candida într-o structură de conducere la nivel judeţean şi naţional este de un an. Delegaţia Permanentă poate acorda derogări.
Vechimea minimă necesară pentru a candida pe listele parlamentare este de doi ani. Delegaţia Permanentă poate acorda derogări.
Art. 88 În cadrul organismelor de conducere ale partidului votul se exprimă deschis sau secret, în conformitate cu prevederile Statutului şi ale Legii partidelor politice. Votul deschis poate fi vot nominal sau prin ridicare de mână.
În cadrul organismelor de conducere, în caz de egalitate de vot, votul preşedintelui acelui organism este decisiv.
Art. 89 În cazul alegerii membrilor tuturor organismelor de conducere, a delegaţilor la forurile superioare sau când se iau hotărâri cu privire la persoane, votul este obligatoriu secret.
Art. 90 Hotărârile în cadrul organismelor de conducere se iau în prezenţa a peste jumătate din membrii organismului respectiv, cu peste jumătate din voturile celor prezenţi - cu excepţia cazurilor în care Statutul prevede altfel.
Art. 91 Membrii organismelor de conducere ale Partidului Naţional Liberal, la toate nivelurile, se aleg pentru o perioadă de 4 ani. Alegerile trebuie să aibă loc nu mai târziu de 12 luni după ţinerea unui Congres Ordinar care a ales o conducere a partidului.
Art. 92 Rezultatul alegerilor pentru organismele de conducere la nivel local se validează de către Birourile Permanente Teritoriale, iar pentru organismele de conducere ale filialelor teritoriale de către Delegaţia Permanentă.
În caz de invalidare se procedează la noi alegeri.
Art. 93 Pentru locurile devenite vacante în organismele de conducere, se cooptează membri supleanţi, în ordinea voturilor obţinute, în condiţiile prevăzute de prezentul statut.
În cazul în care numărul locurilor vacante, indiferent de ocuparea ulterioară prin cooptare, depăşeşte jumătate din totalul celor aleşi iniţial în organismul de conducere, se vor organiza noi adunări generale sau conferinţe teritoriale numai pentru alegerea Comitetului Executiv Teritorial sau a Biroului Permanent Local, cu excepţia funcţiei de preşedinte, dacă acesta nu a demisionat.
În cazul vacanţei funcţiei de preşedinte al filialei teritoriale se organizează alegeri pentru Biroul Permanent Teritorial în termen de 3 luni, cu excepţia unei perioade de 6 luni anterioare alegerilor parlamentare sau a alegerilor generale locale.
În situaţiile prevăzute la alin. 2, până la alegeri conducerea organizaţiei sau a filialei va fi asigurată de un Comitet interimar de conducere compus din preşedinte şi 4-10 membri, numiţi de:
În cazul în care preşedintele ales nu a demisionat, acesta va exercita funcţia de preşedinte al Comitetului interimar.
Din Comitetul interimar de conducere vor face parte şi membrii organismului de conducere aleşi iniţial care nu au demisionat.
În situaţia prevăzută la alin. 3, funcţia de preşedinte va fi îndeplinită până la alegeri de către un vicepreşedinte, desemnat de Biroul Permanent respectiv.
Art. 94 Partidul Naţional Liberal poate deţine bunuri mobile şi imobile care sunt necesare activităţilor sale specifice.
Art. 95 Sursele de finanţare ale Partidului Naţional Liberal provin din:
Art. 96 Operaţiunile de încasări şi plăţi se efectuează prin conturi în lei şi în valută, deschise, potrivit legii, în bănci cu sediul în România şi se gestionează prin mandatari financiari, numiţi de către Birourile Permanente de la toate nivelurile de conducere, cărora le prezintă rapoarte.
Art. 97 Membrii partidului plătesc o cotizaţie lunară al cărei cuantum este stabilit de către Biroul Permanent Teritorial. Comitetul Executiv stabileşte o cotizaţie lunară pentru persoanele alese sau numite în funcţiile de conducere în structurile partidului sau în administraţia centrală, precum şi pentru parlamentari.
Comitetul Executiv Teritorial stabileşte o cotizaţie lunară pentru persoanele alese sau numite în funcţii de conducere în administraţia locală.
Art. 98 Membrii Partidului Naţional Liberal care îndeplinesc funcţii de conducere alese în partid nu pot fi remuneraţi pentru activitatea lor.
Art. 99 Partidul Naţional Liberal îşi încetează activitatea prin:
Art. 100 Delegaţia Permanentă, în termen de 60 de zile de la data adoptării Statutului, va aproba Regulamentele de funcţionare a organismelor partidului.
Art. 101 Hotărârile Congresului, ale Delegaţiei Permanente, ale Comitetului Executiv şi ale Biroului Permanent Central sunt obligatorii pentru toate organismele de conducere şi pentru toţi membrii Partidului Naţional Liberal, în condiţiile prevăzute de prezentul statut.
Art. 102 Numărul de membri şi structura organismului de conducere la nivel naţional, teritorial sau local se modifică potrivit protocoalelor de fuziune semnate, după caz, la nivel naţional, teritorial sau local până la viitorul Congres ordinar, respectiv viitoarea conferinţă teritorială sau viitoarea adunare generală de alegeri organizate după următorul Congres ordinar, în condiţiile prezentului Statut.
Art. 103 Dispoziţiile protocoalelor de alianţă încheiate de Partidul Naţional Liberal sunt obligatorii pentru toţi membrii şi toate organizaţiile acestuia şi pentru toate persoanele susţinute în funcţii publice de acesta pe perioada existenţei alianţei.
Art. 104 Membrii organismelor de conducere care deţin două sau mai multe funcţii sau calităţi oficiale care dau drept de reprezentare în organismul respectiv nu pot delega reprezentarea pentru nici o funcţie deţinută.
Art. 105 Membrii organismelor de conducere care absentează de la întrunirile organismului respectiv nu pot fi înlocuiţi, cu excepţia acelora care reprezintă, în calitate de preşedinte, organisme de conducere la nivel inferior.
Art. 106 Partidul Naţional Liberal poate avea ca membri sau reprezentanţi onorifici şi persoane domiciliate în afara teritoriului României, dar cu cetăţenie română.
Persoanele domiciliate în afara teritoriului României se pot constitui în Cluburi Liberale care vor avea un Regulament de Funcţionare propriu alcătuit în conformitate cu prezentul statut.
Art. 107 În măsura în care nu prevede, prezentul statut se completează de drept cu prevederile Legii partidelor politice.
04 02 2005
Puteţi găsi
versiunea online a acestui material în situl PNL.ro,
navigând la :
Documente >
Documente statutare >
Statutul Partidului Naţional Liberal,
sau introducând direct adresa
http://pnl.ro/?id=statut